Telia säljer Tändstickspalatset för 450 miljoner

Telia har idag tecknat avtal om att sälja Västra Trädgårdsgatan 15, mera känt som Tändstickspalatset, till Trädgårdsgatan Properties AB för 450 miljoner kronor. I köpet ingår fastighetens lösöre, bland annat konst och antikviteter.
Tändstickspalatset köptes för det fusionerade Telenor/Telias räkning. Eftersom fusionen upplöstes säljer nu Telia fastigheten. Försäljningen beräknas ge en mindre vinst. Västra Trädgårdsgatan 15 är en av Stockholms mer klassiska kontorsbyggnader och byggdes i slutet av 20-talet som huvudkontor för Tändsticksbolaget och Ivar Kreuger. Arkitekt var Ivar Tengbom. Fastighetskonsulten Christian Hahne har varit Telias rådgivare och förmedlat fastigheten till Trädgårdsgatan Properties AB, ett bolag helägt av Mohammed Al-Amoudi. Hans fastighetsbolag, Midroc Properties AB, äger och förvaltar idag en fastighetsportfölj i centrala Stockholm överskridande 24 000 kvm. D. Carnegie som f n hyr kontor i delar av Tändstickspalatset är också sedan tidigare hyresgäst i Midroc Properties fastighet på Gustav Adolfs Torg i Stockholm. Genom detta betydelsefulla fastighetsförvärv kommer Carnegies högt ställda krav även i framtiden att kunna tillgodoses i Tändstickspalatset. Köparens rådgivare är The Capital Trust Group och anlitad mäklare har varit Thulefastigheter AB.