Telias bästa tips - före åskovädret?

Nu är sommarens åskväder här igen. Då ska man inte stå under träd, vara på sjön - eller prata i telefon. Men tänk även på att koppla ur dina telefoner, telefonsvarare, datorer, faxar, vanliga modem men även ISDN-, kabel- och bredbandsmodem och andra apparater som kan vara anslutna till både tele- och elnäten. Annars kan det bli dyra reparationer. Ibland är det till och med lönlöst att ens försöka reparera. Och garantin gäller nästan aldrig.
Dyrt blir det även för Telia som varje sommar drabbas av skador för flera tiotal miljoner kronor. Ett enda blixtnedslag kan smälta ned trådarna i en kabel på en sträcka av ett par kilometer. - Men blixtens och åskans härjningar hade kunna vara ännu värre om vi inte installerat åskskydd av olika slag för såväl kabelnät som telestationer, säger Leif Liljeblad, Telia Nära. Men även om vi är extra väl förberedda i de områden som regelbundet drabbas måste vi tyvärr räkna med att åskan härjar vilt? Åskskydda teleutrustningen - Om man bor i ett område med mycket luftledningar för el eller tele bör man tänka särskilt mycket på att skydda sina teleutrustningar, säger Leif Liljeblad. Särskilt om man har apparater kopplade till både telenätet och elnätet, som t ex telefonsvarare, modem och faxar. De ger åskspänningarna en attraktiv väg att nå "jord" genom överslag mellan tele- och elledningarna. Det finns flera olika typer av skydd som varierar i pris från några hundralappar till betydligt dyrare och mer avancerade lösningar. Telias butiker och många återförsäljare kan hjälpa dig att hitta rätt. - Även om man bor i områden där luftledningar sedan länge är ersatta av kablar kan man inte vara helt säker på att slippa skador på sin teleutrustning. Det beror på att blixten kan orsaka överspänning i ledningarna på flera kilometers avstånd, säger han. Även här är utrustning som är kopplad både till el- och telenäten särskilt utsatt. Leif Liljeblad rekommenderar därför att man hellre kopplar bort en apparat för mycket än man tar risken att få byta en dyr trådlös telefon eller en dator med modem värda många tusenlappar. Men låt hellre bli om åskan redan är över dig. Blixten kan ju slå ned precis när du skulle rädda din telefon? Prata inte i telefon när det åskar Låt den vanliga telefonen vara när åskan går! Så lyder det enkla råd som Telia alltid har gett sina kunder. Och skulle den ringa så låt den ringa. Det har faktiskt hänt hemska olyckor där blixten letat sig in i huset längs telefonledningen och genom telefonluren och vidare genom den som råkade stå och prata just då. Trådlöst prat går oftast bra Nej, det är inte farligt att prata i en bärbar mobiltelefon eller en vanlig trådlös telefon när åskan går. Telefonerna medverkar inte till att blixten lättare slår ned i just dig - men tänk på att du inte blir stående utomhus på ett olämpligt ställe "bara för att hinna prata färdigt" när åskan går. Åskforskare vid Uppsala Universitet påpekar också att man bör undvika att använda mobiltelefonen i en bil - om telefonen är kopplad till en antenn monterad på utsidan av bilen, t ex på biltaket. Ett blixtnedslag tränger visserligen inte in i bilkupén, förutsatt att hela karossen är av metall, men kan orsaka sådana smällar i telefonen att du riskerar allvarliga hörselskador om du råkar prata i den just då. Handsfree går också bra Idag väljer allt fler att ansluta små handsfreesladdar med mikrofon och öronsnäcka till nallen. Enligt forskarna i Uppsala utgör inte heller den utrustningen någon extra fara. Men, som sagt: tänk på var du står? Trådlösa telefoner har också blivit allt populärare. Där ska man särskilt tänka på att telefonens basenhet är särskilt utsatt vid åskväder eftersom den är kopplad både till el- och telenäten. Koppla helst bort enheten från både el och tele så är du riktigt säker. Idag äger du som kund alla telefoner och övriga teleapparater. Därför är det upp till dig att skydda utrustningen. Pengarna som du lägger ut kan vara väl värda sitt pris - och det tidigare än du anar? Åskan härjar vilt Åskans härjningar brukar lämna många tusen telefoner utslagna runt om i landet varje sommar. Långvariga fel i telenätet brukar bero på att många kablar skadats samtidigt i ett område. Då måste kabellängder bytas ut, alla kanske med hundratals trådpar som måste skarvas in rätt. Det är först när ett blixtnedslag kommer mycket nära (ca 50 m) som en telekabel kan träffas direkt. Indirekt kan skador i kablar och elektronik uppstå vid blixtnedslag på betydligt större avstånd (upp till 1 km). Dagens moderna fiberoptiska kablar leder däremot inte blixten vidare. Men det förutsätter att kabeln är helt fri från metall. Felanmälan När åskan dragit fram över trakten fördubblas antalet samtal till Telias felanmälan. Men innan man ringer och felanmäler bör man själv kontrollera sin utrustning för att konstatera om man har förbindelse med telenätet eller om felet är i den egna utrustningen. Enklast sker detta genom att man kopplar ur samtliga apparater och sedan ansluter en annan telefon i det första telejacket. - Nästan hälften av alla fel som anmäls efter ett åskväder finns i kundens egen utrustning, säger Leif Liljeblad.