Telias Viking Network växer i Frankrike

Telia International Carrier fortsätter att växa i enlighet med de fastställda strategierna och har skrivit kontrakt med VINCI-gruppen om att bygga en rör- och fiberanläggning i västra Frankrike. En sträcka på 1 400 km ska via Rennes, Nantes, Bordeaux och Biarritz förbinda Paris med Hendaye.
Kontraktet innebär att utvecklingen av Telias europeiska fibernät, Viking Network i Frankrike, går in i en ny fas. Den första fasen inleddes 1999 med att länken Calais-Paris-Strasbourg byggdes. Under den nya fasen, som påbörjades i maj 2000 och blir klar i maj 2001, kommer tolv kabelrör att anläggas längs den 1 400 km långa sträcka som förbinder Paris med Hendaye längs med linjen Paris-Rouen-Caen-Rennes-Nantes-Bordeaux-Biarritz-Hendaye. Ett av rören ska utrustas med en 192 fiberoptisk kabel vilket ger en exceptionellt hög kapacitet. - Med detta avtal tar vi ett stort steg på vägen att färdigställa den franska delen av Viking Network, säger Lars Rydin, VD Telia International Carrier. Kontraktet på 150 miljoner euro innebär att byggnadskoncernen VINCI genom två av sina dotterbolag, Sogea och GTIE, bygger en röranläggning för fiberoptisk kabel med förstärkarstationer. GTIE svarar för installationen av utrustning och kabelanslutningar.