Världspremiär för Gula Sidorna Nära Dig

Idag är det premiär för Gula Sidorna Nära Dig, en ny mobil positioneringstjänst, som tagits fram i ett samarbete mellan Gula Sidorna, Telia Mobile och Ericsson. Ingen motsvarande tjänst finns i världen och för första gången når nu en mobil positioneringstjänst en större allmänhet. Tjänsten öppnas för Telias mobilkunder med DOF-abonnemang.
- Ericssons och Telias samlade kunskaper inom mobilitet och mobilt Internet gör att vi tillsammans kan leverera mycket konkurrenskraftiga positioneringstjänster och vi agerar på en spännande marknad, säger Lars Hallström teamledare från Ericsson. - Mobilitet har kommit att handla mycket om teknik och hjälpmedel. Men för den mobile användaren är det lika viktigt att innehållet och tjänsterna är mobila, säger Erik Hallberg, chef Marknad och Försäljning, Telia Mobile, Sverige. - Under Gula Sidornas 110-åriga historia har syftet varit att hjälpa kunderna att hitta det dom behöver. Den viktigaste informationen är ofta var företaget finns. Det gäller särskilt våra mobila användare och med Gula Sidorna Nära Dig får de nu skräddarsydd information, säger Ulf Magnusson, utvecklingsansvarig på Gula Sidorna. MPS, Mobile Positioning System, lokaliserar under vilken basstation i GSM-nätet telefonen befinner sig samt beräknar avståndet från basstationen till telefonen. Ericssons och Telia Mobiles kunskap inom mobilitet och mobilt Internet har lett till ett samarbete för att utveckla och lansera GSM-positioneringstjänster (se även pressrelease från 000615). Genom att använda Ericssons systemkunnande för nätbaserad positionering och Telia Mobiles rikstäckande GSM-nät kan företagen erbjuda ett brett utbud av tjänster. Övriga samarbetspartners har varit Mobilaris och Mogul.com. Gula Sidorna Nära Dig är nu tillgänglig för Telias mobilkunder med DOF-abonnemang och så småningom öppnas tjänsten för alla Telias mobilkunder. Idag kan man söka på över 25 000 företag under tio sökord: apotek, bank, bensin, bilreparationer, blommor, däck, frisör, hotell, lås och restauranger. Gula Sidorna Nära Dig finns både som WAP- och SMS-tjänst.