Telia Mobile öppnar mobil portal i Danmark, Finland och Storbritannien

Telia Mobile fortsätter sin internationella satsning och lanserar i sommar en pilotversion av den mobila portalen Speedy Tomato på tre europeiska marknader. Under hösten rullar lanseringståget vidare i Europa. Telia är redan ledande i Sverige inom mobilt Internet. Nu ska Speedy Tomato bli en av Europas ledande mobila portaler.
- Lanseringen av Speedy Tomato är ett viktigt steg i Telias internationella strategi, säger Jan-Åke Kark, koncernchef för Telia. Vi har bara sett början på revolutionen inom mobilt Internet. Dagens WAP-tjänster kommer inom kort att ersättas av allt snabbare och intressantare tjänster. Under sommaren hårdtestas tjänsterna i Speedy Tomato främst av medarbetare inom Telia-koncernen. I höst öppnar portalen för användare i Danmark, Finland och Storbritannien. Den kommersiella lanseringen av Speedy Tomato genomförs under hösten. Då presenteras partners, innehåll och huvudsakliga målgrupper. - Vi ska erbjuda Europa vår erfarenhet som teknisk innovatör och entreprenör. Från vår hemmaarena Sverige expanderar vi internationellt, säger Jan-Åke Kark. Tjänsterna i Speedy Tomato ska stötta människor i deras vardag och i deras umgänge med vänner och familj. Tekniken ska vara lätt att ta till sig och fylla ett behov hos användaren. Exempel på tjänster är personlig kalender och adressbok, e-post direkt till mobilen, individuellt anpassade nyheter, annonser från personligt utvalda företag, nyheter om finans, sport, mm. Telia Mobile samarbetar redan med en rad innehålls- och teknikleverantörer, för att garantera en hög kvalitet och erbjuda marknadens bästa mobila portal.