First Hotel tecknar avtal för trådlöst bredband med Telia HomeRun-tjänsten

First Hotels och Telia Mobile har i dagarna ingått ett avtal som ger First Hotels exklusivitet att som första hotellkedja i Sverige och världen erbjuda sina gäster den senaste trådlösa bredbandstekniken med tjänsten Telia HomeRun. Redan i dagsläget finns HomeRun på 12 First Hotels och under hösten kommer tjänsten att installeras på ytterligare 33 hotell.
Med Telia HomeRun-tjänsten får First Hotells gäster tillgång till bredbandigt trådlöst LAN och Internet. Hotellgästen får via en säkerhetslösning tillgång till det egna nätverket och kan då bland annat läsa mail, gå in på intranätet, ladda ner eller ta hem filer. Detta med en hastighet av 11 Mb/s vilket inte skiljer sig märkbart från att vara på kontoret. Att använda Telia HomeRun på hotellen kostar inget extra utöver den avgift som följer abonnemanget.Vid tecknande av abonnemang erhålles ett s k PC-kort inklusive drivrutiner och ett användarnamn och lösen. Telia HomeRun lanserades hösten 1999 och finns idag tillgänglig på b.la. Arlanda flygplats, centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö samt ett antal hotell, mässor m.m. Målsättningen är att under detta år bygga ytterligare ca 100 siter. - Dessa siter kommer att finnas på de platser som är naturliga för frekventa affärsresenärer att besöka, hotell, konferansanläggningar, flygplatser, järnvägsstationer, kontorshotell m.m, säger Lars Karlsson, HomeRuns marknadschef på Telia Mobile. Fakta Telia HomeRun
· Telia HomeRun är en höghastighetstjänst för trådlös Internet och LANaccess som idag erbjuds affärsresenärer på, Arlanda flygplats, Centralstationerna i Stockholm och Göteborg, hotell, konferenshotell m fl ställen runtom i Sverige. · Telia Mobile installerar siter med täckning inom avgränsade områden med många besökare. Användaren kan inom täckningsområdet både hämta och skicka e-post, arbeta med dokument som ligger på företagets lokala nätverk, hantera databaser, surfa på företagets eget intranät och Internet. · Grundpriset för Telia HomeRun är ca 5 000 kronor. Därefter ca 1 500 kr/mån som medger obegränsat användande av tjänsten. · Med abonnemanget följer ett PC-kort som installeras på en bärbar dator.