Invigning av ny rekonditioneringsanläggning för utfasad IT-utrustning

Den 17/8 inviger Smålandsbörsen sin nya anläggning för rekonditionering av datorer och annan IT-utrustning.Anläggningen ligger i Klavreström,4 mil nordost om Växjö.
Bakgrunden till satsningen i Klavreström är att allt .er datorer och annan utrustning fasas ut i företag och offentliga organisationer.Då datorer och deras prestanda ständigt förbättras,är en stor del av den utfasade utrustningen fortfarande brukbar, men går trots detta till destruktion. Smålandsbörsens affärsidé är att köpa in den utfasade utrustningen och rekonditionera den så att den kan säljas eller hyras ut till användare som inte har behov av den senaste tekniken,t ex skolor,föreningar och företag. Den nya rekonditioneringsanläggningen i Klavreström kommer att kunna ta hand om över 100 000 IT-enheter om året i de 2.000 kvm stora lokalerna.Verksamheten sysselsätter runt 30 medarbetare. Smålandsbörsen startade sin verksamhet 1986 och företaget ägs idag till 91%av Telia.Styrelsen har sitt säte i Växjö.