Telia Nätservice byter namn till Neterna

Telia Nätservice, som återfinns inom Affärsområde Telia Enterprises, byter i dag namn till Neterna. Verksamheten består huvudsakligen av service, underhåll, installation och drift av Telias fasta nät. 1999 hade företaget en omsättning på 1,9 miljarder kronor.
- Vi byter namn för att profilera oss som ett självständigt bolag, förklarar Per Murander, VD Neterna. I dagsläget är Telia vår största kund, men kundstocken växer och våra nya kunder finns alla utanför Teliasfären. I samband med namnbytet får företaget även en egen logotype som kommer att implementeras i all kommunikation. Den närmaste tiden kommer till exempel Neternas fordonspark på cirka 1 500 fordon att få nytt utseende. - Att våra tekniker åker omkring i bilar med Telias logotype kan lätt skrämma iväg nya kunder. Jag tror att det är viktigt att våra kunder känner att vi är ett eget bolag som står på egna ben och är skilt från Telia. Den nya grafiska profilen är ett sätt att visa det, säger Annika Swanberg, Affärschef Neterna. Verksamheten består av allt från att reparera kablar till att installera datanoder för bredband. Det innebär att teknikerkåren måste täcka hela teknikspektrat, från traditionellt telekomarbete till det senaste inom high-tech. - Våra 2400 medarbetare besitter både bredd och spetskompetens. Vi kommer försäkra oss om att våra medarbetare även i fortsättningen tillhör de främsta inom sitt område, avslutar Per Murander Neterna: Neterna, före detta Telia Nätservice, är ett bolag inom Teliakoncernen, och finns inom affärsområde Telia Enterprises och gruppen System och Service. Neterna har en omsättning på 1,9 miljarder kronor och en personalstyrka på drygt 2400 medarbetare. Huvudkontoret finns i Västerås och lokal närvaro på 255 orter i Sverige. Neterna erbjuder sina kunder - nätägare, operatörer och leverantörer - en komplett portfölj av tjänster inom service, underhåll, installation och drift, dygnet runt. För mer information: www.neterna.nu