Telia stärker närvaron i Norge - Inleder samarbete om leveranser för fast telefoni och Internet

Telia och Enitel har tecknat ett ömsesidigt avtal om samarbete. Avsikten är att Telia och Enitel ska kunna säkra leveranser av tjänster och utrustning till sina företagskunder med verksamhet i Norge respektive Sverige.
Avtalet mellan Telia och norska Enitel löper på två år och avser installation, drift och service av fast telefoni, internet och kundutrustning, exempelvis företagsväxlar och routers. Såväl Telia som Enitel har rikstäckande verksamhet i Sverige respektive Norge, vilket innebär att företagen stärker sin marknadsnärvaro i grannlandet. - Avtalet är mycket viktigt för Enitel, säger Erling Nilsen, direktör för division Business Partner i Enitel AS. Nu kan vi erbjuda våra norska kunder produkter och tjänster också i Sverige. Detta förstärker vår position i Norge som konkurrenskraftig leverantör på företagsmarknaden. - För Telia betyder samarbetsavtalet mycket bättre möjligheter att följa våra svenska företagskunder in i Norge. Det säger Martin Henricson, ansvarig för Business Solutions International på Telia. Vi kan nu agera både snabbare och säkrare oavsett om det gäller installation, drift eller service. Avtalet är också i linje med Telias ambitioner att söka partnerskap för att säkra den internationella expansionen. Om Enitel: Enitel AS er den nest største teleoperatøren i Norge på fastnett. Selskapet tilbyr en rekke tjenester med blant annet Internett, telefoni, datakommunikasjon og transmisjonskapasitet og har Norges nest største og mest moderne telenett. Enitel vil i løpet av 2000 også satse på mobiltelefoni. I april 2000 inngikk selskapet en samarbeidsavtale med NetCom om leie av kapasitet i NetComs mobilnett slik at Enitel kan tilby mobiltelefoni fra høsten 2000.