Telias Speedy Tomato leds av Zeth Nyström

Zeth Nyström har utsetts till chef för Telias mobila portal Speedy Tomato. Närmast kommer han från en position som vice VD, Chief Operating Officer och kommersiellt ansvarig i det brasilianska mobiltelefonibolaget Tess.
Tess, som är delägt av Telia, är den mobiltelefon operatör som vuxit snabbast i Brasilien sedan oktober 1999. Under de senaste två åren har Zeth Nyström lett uppbyggnaden av bolaget som nyligen lanserades som Brasliens första mobila portal Ondefor.com. Under åren 1991-1996 byggde Zeth Nyström upp mobilföretaget Europolitans marknads- och försäljningsorganisation. - Jag har haft förmånen att få jobba med att etablera nya marknader och nya affärsmöjligheter i både gamla etablerade branscher såsom nya, säger Zeth Nyström. Att nu få leda etableringen av Speedy Tomato, den nya tidens media, nyttjande av den senaste tekniken och detta med Telia som ryggrad, ska bli mycket spännande och stimulerande. Om Speedy Tomato Den mobila portalen Speedy Tomato är en del av Telias internationella satsning. Portalen lanserades under sommaren i en pilotversion i Finland, Danmark och Storbritannien. Under hösten rullar lanseringståget för Speedy Tomato vidare i Europa. Telia är redan ledande i Sverige inom mobilt Internet. Exempel på tjänster i Speedy Tomato är personlig kalender och adressbok, e-post direkt till mobilen, individuellt anpassade nyheter, annonser från personligt utvalda företag, nyheter om finans, sport, m m. Tidigare i år har Telia Mobile rekryterat Jörgen Latte, tidigare CFO NetCom AB, som finansdirektör och Bengt Broman, tidigare VD för Allgon Systems, som teknisk direktör.