Nokia och Skanova i samarbete om trådlöst Internet

Det nya nätbolaget Skanova har inlett ett samarbete med Nokia om trådlöst Internet i kombination med ADSL-teknik. Samarbetet syftar till att utveckla en färdig produkt som fungerar fullt ut i Skanovas nationella bredbandsnät. Produkten är tänkt att säljas till Service Providers i Sverige som vill utveckla erbjudandet till sina hushållskunder.
Trådlöst Internet innebär att boende i ett hushåll slipper trassliga kablar till sina datorer. Istället kan hemmet bli mer mobilt och det går att röra sig fritt med tekniken i och utanför huset. Trådlöst Internet ger frihet att surfa på Internet där det för tillfället passar bäst, till exempel från vardagsrumssoffan, hängmattan i trädgården eller badrummet. För att testa och utveckla en färdig produkt som fungerar i Skanovas bredbandsnät inleder Nokia och Skanova ett nära samarbete. - Det är med stor glädje som vi på Nokia nu går in i ett samarbete med Skanova. Kombinationen av bredband och trådlöst Internet är en viktig del på väg mot Nokias vision om det mobila informationssamhället, säger Seppo Rantakokko, Vd Nokia Networks, Sverige. Skanovas visioner som nätgrossist bäddar för mycket intressanta tekniska lösningar i framtiden. Kapaciteten är upp till 11Mbit/s och all data som överförs kommer att vara krypterad för att inte grannar eller andra obehöriga ska kunna läsa av datakommunikationen. - Tekniken är färdig. Det som nu saknas är en färdig produkt att sälja, säger Ingmar Jonsson, divisionschef, Skanova. Konsumenterna får vänta tills tekniken har produktifierats av Skanova och någon Service Provider. Nokia och Skanova genomför därför ett gemensamt utvecklingsarbete i form av en pilottest i hushåll i Gävle. Intresserade journalister är välkomna till en visning av trådlöst Internet där Nokia och Skanova visar hur det fungerar i ett hushåll. Visningen sker i familjen Elwings hem. Visningen sker torsdag 5 oktober, kl 11.00. Rådjursstigen 45, Sollentuna. Föranmälan om deltagande sker till Jesper Antell, jesper.Antell@effektivamedia.se, tel 08-4598374 eller fax 08-4598380. Om Skanova: Skanova, som har Sveriges största tele- och datanät som bas, är ett fristående nätgrossistbolag inom Teliakoncernen. Nätet, tjänsterna och kompetensen står till alla aktörers förfogande. Vår målsättning är att tillfredställa ökande behov av kvalificerade tjänster. Utmaningen är att öka våra kunders konkurrenskraft genom banbrytande och ibland oväntade lösningar. Skanova har 2500 medarbetare och beräknas omsätta cirka 20 miljarder kronor det första verksamhetsåret. Om Nokia: Nokia banar väg för det mobila informationssamhället med sina innovativa produkter och lösningar. Nokia är världens ledande tillverkare av mobiltelefoner och en ledande leverantör av mobila, fasta och IP-nät med därtill hörande kundtjänster samt multimediaterminaler. Omsättningen uppgick 1999 till 19,8 miljarder EUR (19,9 miljarder USD). Nokia, med huvudkontor i Finland, är noterad på börserna i Stockholm (NOKI), New York, Helsingfors, London, Frankfurt och Paris. Nokia har mer än 60 000 anställda.