Örebro län får eget bredband

Många privatpersoner i Örebro kan nu få sin egen bredbandsuppkoppling, oberoende av ramavtal med hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar. Telia tar därmed ytterligare ett steg i upptrappningen av sitt bredbandsutbud.
Erbjudandet gäller även nio orter som ingår i EU-projektet KLIVET; Degerfors, Karlskoga, Nora, Hällefors, Kopparberg, Lindesberg, Fellingsbro, Frövi och Storå. Därmed hamnar nu stora delar av Örebro län på bredbandskartan. Tekniken heter Telia ADSL Bredband. Det är en lösning som möjliggör överföring av information med en hastighet på upp till 8 megabit per sekund via den koppartråd som redan finns till alla svenska hem. ADSL-anslutning kräver att man inte bor längre bort än fyra km från telestationen. Inledningsvis är överföringshastigheten 500 kilobit per sekund. De tjänster som finns idag kräver inte högre hastighet men så snart behovet finns uppgraderas den. Telia ADSL Bredband går att beställas på www.telia.se/bredband. Kostnaden för privatpersoner är en engångsavgift på 1.475 kronor som innefattar lån av modem, plus en månadsavgift på 250 kronor. Då är det fritt att surfa obegränsat. Leverans påbörjas i oktober/november - först till kvarn gäller. På lördag 23 september kan allmänheten se de möjligheter som öppnar sig med en bredbandsuppkoppling. Då demonstrerar Telia tekniken i Mariebergs köpcentrum. Man kan också när som helst testa bredband i Telias butik på Drottninggatan i Örebro.