Sverige först i världen med automatisk GSM-positionering för båtar

Telia, mobilePosition och Ericsson lanserar en unik positioneringstjänst för båtägare, "YachtPosition - Nära Dig". Med "yachtPosition - Nära Dig" får båtägaren tillgång till lokal information som till exempel var närmaste hamn eller sjöbensinstation befinner sig samt det lokala vädret. Den automatiska positioneringen via GSM-nätet gör det även möjligt att följa båtens färdväg på land via en PC med Internetanslutning.
Tjänsten finns tillgänglig för Telias mobilkunder med DOF-abonnemang från och med idag och går att använda via både WAP-portalen MyDOF och via SMS. Tidigare har båtägarna varit tvungna att mata in sin position manuellt. Med den automatiska positioneringen behövs inte det längre. Tjänsten bygger på Ericsson Mobile Positioning System (MPS), som möjliggör positionering av GSM-telefoner. Utveckling av positioneringstjänster drivs av Telia Mobile och Ericsson inom en gemensam enhet, Team Positionering. Under sommaren lanserades positioneringstjänsten "Gula Sidorna Nära Dig". - Team Positionerings strategi är att tillsammans med olika samarbetspartners ta fram helt nya former av positioneringstjänster. Genom att kombinera Ericssons teknik med Telia Mobiles rikstäckande GSM-nät, kommer vi att kunna erbjuda ett brett utbud av tjänster, säger Jörgen Jonsson, teamledare för Team Positionering, Telia Mobile,. "YachtPosition Nära Dig" har också utvecklats tillsammans med det svenska företaget mobilePosition. - Den nya tekniken gör att vi kan skapa nischade tjänster som vänder sig till specifika kundgrupper, i detta fallet båtägare. De nya positioneringsverktygen hjälper folk med samma intresse att hitta sådant som intresserar dem och som man har nytta av, säger Johan Othelius, VD för mobilePosition. MobilePosition utvecklar och säljer positioneringstjänster för mobilt och fast Internet. Tjänsterna ska hjälpa företag och portaler att utveckla och stärka samhörighetskänslan hos sina kunder och därmed skapa så kallade communities. Positioneringstjänsterna säljs eller licensieras till kommersiella Internetsajter och portaler mobilePosition har idag 35 anställda. www.mobileposition.com