Telia erbjuder hushållen eget bredband

Nu tar Telia ett steg till i upptrappningen av sitt bredbandsutbud, och lanserar möjligheten för hushåll att få en egen bredbandsuppkoppling - oberoende av ramavtal med hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar.
- Med Telia ADSL Bredband får du en snabb Internetuppkoppling via din vanliga telefonledning, säger Karin Moberg, vd för Telias e-bolag. Du kan också ringa och surfa samtidigt. Telia ADSL Bredband är en lösning som möjliggör informationsöverföring upp till en hastighet av 8 megabit. Detta via den koppartråd som finns i alla svenska hem. - Det behöver alltså inte grävas diken, dras nya kablar eller liknande, vilket innebär att du själv kan bestämma om du vill ha en bredbands-anslutning. Ett modem och en dator är allt som behövs, säger Karin Moberg, För att kunna beställa en ADSL-anslutning krävs att du som konsument inte bor längre än 3,5 kilometer från en telestation. Det innefattar idag cirka 85 procent av de svenska hushållen. Till en början erbjuds tjänsten på 25 orter i Sverige. De hushåll, som beställer en ADSL-anslutning kommer till att början att erhålla en överföringshastighet av 500 kilobit per sekund. - Att vi inte levererar mer idag är av det enkla skälet att det i dagsläget inte finns några innehållstjänster som kräver den högre överföringshastigheten, säger Karin Moberg. Det är som att köra Formel1-bil i stadstrafik - onödigt och dyrt. Vi väljer den lösning som passar konsu-menten bäst. Så snart behov finns kommer vi också att uppgradera vår bredbands-lösning. Redan idag kan vi erbjuda ett utbud av spel- och underhållningsprogram, och under de kommande månaderna bygger vi successivt ut vårt utbud. Telia ADSL Bredband går att beställa redan idag på telia.se/bredband. Från första oktober kan du på samma sida se när du får din uppkoppling. Kostnaden är en engångsavgift av 1.475 kronor, och innefattar lån av modem, plus en fast månadsavgift av 250 kronor. Då är det fritt att surfa obegränsat. Under september kommer Telia hålla evenemang på 21 orter, på temat Roa, Nytta, Lära. Syftet är att visa bredband bortom tekniken.