Telia introducerar företagsväxel baserad på IP-teknik

Telia introducerar nu det första företagssystemet baserat på IP-teknik - BCM, Business Communications Manager. Systemet har utvecklats av Telias samarbetspartner Nortel Networks och kan hantera både vanlig telefoni och IP-telefoni.
IP-tekniken gör det möjligt för företagen att hantera sin telefoni på ett effektivt och ekonomiskt sätt genom att ett och samma nät utnyttjas för både telefoni och data. BCM är avsedd för företag med upp till 64 användare och innehåller ett stort antal applikationer och funktioner som fyller de flesta behov av kommunikation inom ett företag. Genom att BCM bygger på en NT-server kan all integration mellan vanliga telefoni och dataapplikationer hanteras internt i systemet. Några exempel är: röstmeddelanden, "Unified Messaging" för att samla e-mail, röst- och fax-meddelanden i en applikation, CallCenter funktioner, anslutning mot LAN/WAN, säker access mot Internet med mera. Under de senaste åren har integrationen av data och ljud accelererat rejält. Att utnyttja IP-tekniken (Internet Protocol) även för telefoni har varit en framtidsvision. Nu är det en realitet. - BCM är det första IP-systemet som Telia introducerar, säger Jan Majlund, chef för avdelningen Portfölj inom Telia Systems. Under hösten kommer ett flertal lösningar att lanseras. Pilotprov med BCM pågår sedan en tid för att säkerställa kvaliteten i teknik och funktioner i en reell verklighet. Nu är det dags att introducera systemet på öppna marknaden.