Den talande telefonkatalogen är här

Respons AB öppnar i dag 118 888 AutoSvar, numret till en maskin med över fem miljoner telefonnummer i sin databas. Den talande telefonkatalogen känner igen uttalet från de flesta privatpersoner över hela Sverige och svarar med att läsa upp telefonnumret. Tekniken ska finslipas utifrån det faktiska användandet och därför kan tjänsten användas kostnadsfritt under januari och februari.
118 888 Autosvar är den första tjänsten i sitt slag. Projektet har varit mycket omfattande, säger Barbro Sjölander, VD på Respons AB. Det rör sig om mängder av förnamn, efternamn, orter och gatunamn som kartlagts ljudmässigt. Tjänsten kommer aldrig att kunna bli helt felfri och mäta sig med den personliga nummerupplysningen, men nu när vi lanserar den publikt tar vi hjälp av våra kunder att finjustera utformningen, Det tekniktunga projektet är ett samarbete mellan Respons AB och Philips Speech Processing, och är till för att ge ett prisvärt komplement till den etablerade nummerupplysningen 118 118. Medan 118 118 är en premiumtjänst där kraven på personlig service är högt ställda, kommer nya 118 888 AutoSvar fungera som en bastjänst, som troligen hittar nya användargrupper bland privatpersoner som i dag avstår från att ringa nummerupplysningen för prisets skull. Fram till februari månads slut kommer AutoSvar vara kostnadsfri eftersom det fortfarande är en utvecklingsperiod då i stort sett varje samtal kommer att tjäna som underlag för justeringar av teknik och övrig utformning. För den som ringer från mobiltelefon, tillkommer mobiloperatörens samtalstaxa. För tillfället innehåller AutoSvar telefonnummer motsvarande telekatalogens Vita Sidor. I nästa steg kommer även företagsuppgifter som finns på de Rosa Sidorna att tas med. Inledningsvis är tjänsten öppen för kunder i Telias fasta och mobila nät. För att kunna ta del av kundernas synpunkter och idéer har Respons öppnat e-postadressen 118888autosvar@respons.net Philips Speech Processing är ett affärsområde inom Royal Philips Electronics och är en av de ledande leverantörerna av taligenkänning.