Skanova skriver avtal om bredbandsaccesser

Skanova har skrivit ett ettårigt ramavtal med företagen Ericsson/Extreme Network och Optical Access om leverans av Ethernetswitchar för bredbandsaccesser.
Genom avtalen räknar Skanova bland annat med att under 2001 kunna erbjuda symmetrisk bredbandsaccess upp till 100 Mb/s till operatörer och service providers på den svenska marknaden. - Efterfrågan på Ethernetbaserade bredbandsaccesser kommer att vara stor under de närmaste åren och de leverantörer vi nu valt ger oss möjlighet att erbjuda våra kunder utvecklingsbara produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Indra Åsander, marknadsdirektör på Skanova. Om Skanova: Skanova, som har Sveriges största tele- och datanät som bas, är ett fristående nätgrossistbolag inom Teliakoncernen. Nätet, tjänsterna och kompetensen står till alla aktörers förfogande. Vår målsättning är att tillfredställa ökande behov av kvalificerade tjänster. Utmaningen är att öka våra kunders konkurrenskraft genom banbrytande och ibland oväntade lösningar. Skanova har 2500 medarbetare och beräknas omsätta cirka 20 miljarder kronor det första verksamhetsåret.