Telia informerar om felläget i Västsverige

De senaste dagarnas snöande har slagit ut telefonerna på många håll. Värst är situationen i Västergötland, Dalsland och Bohuslän, där cirka 3 100 kunder är utan telefon. Vissa hushåll har varit utan telefon sedan mellandagarna.
Snön river ned de luftburna ledningarna och det är också problem med snötyngda träd som faller över ledningarna. Vid 13-tiden såg felläget ut enligt följande: Telia Nära Uddevalla (Bohuslän, Dalsland
och norra Älvsborg)cirka 1 250 hushåll Telia Nära Borås (södra Älvsborg)cirka 560 hushåll Telia Nära Skövde (Skaraborg)cirka 900 hushåll Telia Nära Göteborg (Storgöteborg) cirka 400 hushåll - Felen är koncentrerade till skogs- och landsbygd där vi har luftledningar, säger Joachim Lindroth, chef för Telia Nära i Uddevalla. Det handlar om många småfel och våra tekniker behöver följaktligen ut på många platser för att fixa felen. Just nu får vi in nya fel snabbare än vi hinner laga de gamla. Vi behöver minst den här veckan på oss för att få ordning på alla fel.