Telia informerar om felläget

Totalt är cirka 6 600 kunder utan telefon. Detta innebär en minskning från i går eftermiddag då 7 000 hushåll berördes. Vid 16-tiden såg felläget ut enligt nedan.
Telia Nära Borås (södra Älvsborg) cirka 580 hushåll Telia Nära Eskilstuna cirka 450 hushåll Telia Nära Göteborg (Storgöteborg) cirka 510 hushåll Telia Nära Jönköping (Jönköpings län) cirka 300 hushåll Telia Nära Linköping cirka 370 hushåll Telia Nära Nyköping cirka 310 hushåll Telia Nära Skövde (Skaraborg) cirka 1 380 hushåll Telia Nära Uddevalla (Bohuslän, Dalsland
och norra Älvsborg) cirka 1 540 hushåll Telia Nära Uppsala (Uppland) cirka 460 hushåll Telia Nära Västerås (Västmanland) cirka 260 hushåll Telia Nära Örebro (Närke) cirka 430 hushåll - De problem vi har är bland annat träd som slitit av telefonledningar samt att fukt tränger in i våra ledningar, säger Hans G Larsson, presschef på Telia Nära. Även när träden reser sig, då snön försvunnit, kan ledningarna skadas. Vi har kallat in tekniker från bland annat Norrland och Skåne till de drabbade områdena och förutom att vi satt in alla tillgängliga Telia-resurser kommer vi under helgen att förstärka med externa entreprenörer, säger Hans G Larsson.