Telia säljer Telia Trading

Telia pågående arbete med att renodla verksamheten fortsätter. Idag avyttras Telia Trading AB till TRAK Trading AB. Telia Trading arbetar med försäljning och korttidsuthyrning av rekonditionerade tele- och datakomprodukter samt brokerverksamhet inom datakom.
Köpare är TRAK Trading AB vars ägare Kent Bladh, Anders Svensson, Rolf Bergström och Thomas Birgerson i många år varit verksamma i IT-och telekombranschen. Bolaget avser att i samband med köpet återta sitt gamla namn TeleTrading AB. TeleTrading ska även fortsättningsvis hyra ut och sälja begagnade telefonsystem och andra kommunikationsprodukter via Telia, men avsikten är också att bredda produkt- och tjänsteutbudet samt återförsäljarnätet till att omfatta hela Norden. Telia Trading AB är baserat i Stockholm och har 7 anställda. Sedan tidigare har In Good Company AB, Telia Kompetens, Svefo AB, Combinator IT AB, Telia Academy AB, Telia Contracting, Smålandsbörsen Data AB, Telia System & Service A/S, Altitun, Starman Kabeltelevisioone AS och Eniro AB avyttrats eller fått ett breddat ägande.