Telia lanserar GPRS-tjänster i Finland

Telia lanserar nu sin GPRS-tjänst Telia Mobile Online i Finland. Försäljningen av tjänsten på den finska marknaden startar från och med idag till företagskunder och i slutet på oktober till privatkunder.
- Som första nordiska operatör kan vi nu erbjuda GPRS-tjänster i både Norge, Sverige och Finland. Med GPRS på den finska marknaden breddar vi vårt utbud och banar ordentlig väg för nästa generations mobil kommunikation, säger Kenneth Karlberg,vice vd i Telia AB och chef för affärsområde Telia Mobile. GPRS-tjänsten Telia Mobile Online i Finland riktar sig både till företagskunder och privatkunder på den finska marknaden. Med den nya tjänsten kan Telias finska mobilkunder nå Internet snabbare och enklare än tidigare. Med GPRS betalar kunden endast för överförd datamängd (megabyte) istället för uppkopplingstid. Telia Mobile Online är en tilläggstjänst som är öppen för Telia Mobiles kunder i Finland med Telia City-abonnemang. Den preliminära prissättningen är: - Telia Mobile Online för företagskunder och höganvändare: en inträdesavgift på 8,25 euro och en månadsavgift på 15 euro för de första 10 megabyten. Ytterligare megabytes kostar 1,5 euro/Mb. - Telia Mobile Online för privatkunder som använder mobila Internet & WAP-tjänster: en inträdesavgift på 8,25 euro och en månadsavgift på 5 euro för den första megabyten. Ytterligare megabytes kostar 2 euro/Mb. - Alla priser inkl moms. Telia Mobile erbjuder sedan tidigare i år GPRS-tjänster i Norge och Sverige.