Telia restaurerar offentlig konst

Under tre veckor genomför Telia ett projekt för upprustning av offentliga konstverk runtom i Sverige. Projektet genomförs i samarbete med Konstkansliet i Stockholm, Parkförvaltningen i Göteborg och Stadsträdgårdsmästaren i Malmö.
De tre konstverk som upprustas är Frihetens källa (Björn Selders monument över baltfrigörelsen) på Norrmalmstorg i Stockholm, Jonas Ahlströmer-statyn på Lilla Torget i Göteborg och Ryttarstatyn över Karl X Gustav på Stortorget i Malmö. - Vi gör det här dels för att den offentliga miljön angår oss alla, och dels för att få en möjlighet att synas i ett positivt sammanhang. Telia, städernas kulturliv och stadsinnevånarna är alla vinnare i det här samarbetet, säger Indra Åsander, chef för Telia Internet Services, som står bakom projektet. Stora företag får en allt viktigare ställning på lokal, nationell och internationell nivå. Det innebär också ett större ansvar, och Telia Internet Services menar att det här är ett naturligt sätt för företaget att ta sin del av ansvaret. - Visst finns det en diskussion om för- och nackdelar i allmänhet när företag ska engagera sig i kultur, men i det här fallet var det självklart när jag såg att vi kunde göra en insats. Skattemedlen räcker helt enkelt inte till för att hålla våra gemensamma konstverk i topptrim, säger Indra Åsander. Arbetet kommer att pågå i tre veckor, och de restaurerade statyerna avtäcks den första helgen i november.