com hem direktsänder 160 matcher från Elitserien

Efter framgången med pay-per-view-sändningar från fotbollsallsvenskan kommer com hem att sända Elitserien i ishockey. com hem har tecknat ett avtal med ISPR som innebär att bolaget har rätt att direktsända Elitseriematcher under tre säsonger, med start den 8 december i år. Ett särskilt sublicensieringsavtal mellan com hem och Canal Digital innebär att även Canal Digital kan visa com hems sändningar.
- Våra digital-tv-tittare har visat stor uppskattning för våra sändningar från fotbollsallsvenskan och nu utökar vi satsningen till att även omfatta ishockey. Många har efterfrågat den här tjänsten och det känns givetvis bra att vi nu har nått ett avtal med ISPR, säger Henrik Enfors, vice vd för com hem. Avtalet innebär att tittarna kan se fler direktsända matcher än någonsin tidigare i Sverige. Denna säsong kommer com hem och Canal Digital att direktsända cirka 40 matcher. De två följande säsongerna visas cirka 60 matcher per säsong. Det handlar i första hand om Elitseriematcher, men avtalet omfattar även matcher i slutspel, elitseriekval och Superallsvenskan. För com hem är avtalet ytterligare ett led i satsningen på att driva den svenska digital-tv-marknaden. Precis som fotbollsallsvenskan ska Elitseriematcherna visas genom com hem pay-per-view, vilket betyder att com hems digital-tv-kunder själva väljer och betalar för de matcher de vill se. - Vi tycker det är roligt att utvidga det tidigare samarbetet kring Allsvenskan, mellan com hem och ISPR. Nu får även hockey-fans möjlighet att följa sina lag via tv och pay-per-view, säger Anders Lindh, vd för ISPR Nordic. - Vi är mycket entusiastiska över den här utvecklingen. Det blir lättare att följa Elitserien i större utsträckning, och tittaren får möjlighet att välja just de matcher som man är mest intresserad av. Vi tror att det kommer att bidra till ett ökat intresse för Elitserien, säger Hans Nyberg, vd för Svenska Hockeyligan. - Vi är mycket glada över att kunna erbjuda även våra kunder Elitserien på pay-per-view, kommenterar Michael Fors, vd på Canal Digital. com hem är en helhetsleverantör av tv-, film-, sport- och musikupplevelser via internet och digital-tv till 1,4 miljoner svenska hushåll. com hem ab är ett helägt dotterbolag till Telia AB och ingår i affärsområdet Internet Services.