Telia ADSL Bredband till fler i norr

Nu kan hyresgäster hos Sveriges Fastighetsägare Norrbotten och Norrbygden få Telias ADSL Bredband till förmånligt pris. Avtalet omfattar sammanlagt ca 20 000 hushåll i Skellefteå, Arvidsjaur, Arjeplog, Älvsbyn (moderstationen), Piteå, Kiruna, Gällivare, Malmberget, Haparanda, Kalix, Boden och Luleå.
De cirka 20 000 hushållen ligger till största delen inom redan utbyggda ADSL-områden. Engångsavgiften för dessa hushåll är 975 kronor och månadsavgiften 275 kronor. Priset för enskilda hushåll ligger annars på 1 475 i engångsavgift och 325 kronor i månaden. Gruppavtalet med Telia undertecknades nu i veckan. ADSL ger en hastighet på ca 0,5 Mbit/s och är en teknik som utnyttjar telenätet. Det innebär att inga grävningar eller större installationer behöver göras i fastigheten. Telia installerar tekniken på telestationen och kunden ansluter ett modem i sitt hem. I priset ingår fem e-postlådor, fem hemsidor och gratis kundtjänst och support dygnet runt. - Telia är långt framme när det gäller bredband, en trygg partner som har resurser, säger Sven Reinholdt, vd för Sveriges Fastighetsägare i Norrbotten. - Bredbandet finns ju redan i våra fastigheter i och med att man utnyttjar telenätet. Det är ett enkelt och ett kvalitativt alternativ, menar Carl-Gunnar Jonsson, Sveriges Fastighetsägare i Norrbygden. - Affären känns väldigt bra av flera skäl. Vi har velat ha det här avtalet länge, säger Patrik Axelsson, regionchef för Telia e-bolaget. Skälet till att vi kan erbjuda de här priserna är att en del av administrationen sker av fastighetsägareföreningen.