Telia-avtal gör det säkert att skänka pengar på nätet

Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) har slutit ett samarbetsavtal med Telia om säkra betalningar via Internet. Flera organisationer har redan nappat på Telias erbjudande om lägre priser till FRII:s medlemmar.
- Det är positivt att en seriös aktör som Telia tar ett steg mot att hjälpa landets insamlingar, säger Erik Zachrison, generalsekreterare för FRII. FRII:s 70 medlemsorganisationer har fått ett erbjudande från Telia Electronic Commerce, som innebär ett lägre pris på tjänsterna Transaktion Direkt och Transaktion Produkt. Prissänkningen gäller både startavgiften och driftskostnaden. - Vi har sänkt priset för organisationerna inom FRII eftersom det känns självklart för oss att stödja deras verksamhet. Responsen från FRII:s medlemmar har varit mycket positiv. Man ser detta som ett nytt sätt att få in bidrag och sälja produkter via nätet, säger Kim Hagberg, affärsprogramchef på Telia Electronic Commerce. Tjugofem organisationer inom FRII, däribland Rädda Barnen, SOS-Barnbyar, Amnesty International och Röda Korset, har redan börjat använda Telias betalningslösning. - Lösningen är flexibel och enkel att hantera, både för bidragsgivarna och för oss, säger Patrik Haggren på Röda Korset. FRII är en politiskt och religiöst obunden sammanslutning av 70 frivillig-organisationer inom humanitet, kultur och miljövård. Tillsammans har FRII cirka fyra miljoner sympatisörer. Alla FRII:s medlemmar har 90-konton. Telia Electronic Commerce är Telias bolag för elektronisk handel. Telia Electronic Commerce erbjuder säkra betalningslösningar för små- och medelstora företag. Telias säkra betalningstjänst har funnits sedan 1999 och är en av Sveriges mest använda betalningstjänster på Internet.