Telia Mobile presenterar nordisk prisplan

I dag presenterar Telia Mobile en ny nordisk prisplan för mobilsamtal, Telia Nordic Priceplan, och ett antal bastjänster som kommer att fungera likadant över de nordiska nationsgränserna. Telias nordiska strategi resulterar i konkreta fördelar för Telias kunder och de tjänster som nu presenteras är ett första steg i raden av planerade pan-nordiska tjänster.
Telias egna undersökningar bland nordiska företag och affärsresenärer har visat på ett mycket stort intresse för en nordisk prisplan. Dessutom finns ett stort behov av att kunna använda enkla tjänster som kortnummer och nummerpresentation på samma sätt i de nordiska grannländerna som i hemlandet. Bland tillfrågade företagsinköpare av telekomutrustning svarade närmare sex av tio att de var villiga att betala extra för nordisk prisplan och tjänster som fungerar över gränserna. - Enkelhet är mycket efterfrågat. Vi börjar med att lansera dessa tjänster därför att de tillhör dem som rankats högst bland nordiska företag och affärsresenärer, säger Mats Salomonsson, marknadschef för Telia Mobile Sverige. Telias styrka i Norden innebär direkta fördelar för våra kunder. I början av februari 2002 införs den nordiska prisplanen, Telia Nordic Priceplan, för mobilsamtal inom Telias mobila nät i Norden (i Telias svenska, danska och finska mobila nät samt i Telias dotterbolag Netcoms mobila nät i Norge). Prisplanen, som är en tilläggstjänst till Telias företagsabonnemang, förenklar därmed den tidigare komplexa prisstrukturen för mobilsamtal mellan de nordiska länderna. Den nordiska prisplanen, Telia Nordic Priceplan, innebär att mobila talsamtal från Sverige till fast telefon i Danmark, Finland eller Norge kostar 2:45 kronor per minut (exkl. moms). Alla övriga mobila talsamtal över de nordiska gränserna kostar 2:95 kronor per minut (exkl. moms) och samma kostnad gäller för att ta emot samtal i Danmark, Finland eller Norge. Inträdesavgiften för prisplanen är 100 kr (exkl. moms) och den fasta avgiften är 30 kronor (exkl. moms) i månaden. Prisplanen är lönsam för kunder som använder sin mobiltelefon mycket för kommunikation mellan de nordiska länderna. Dessutom erbjuds alla Telias kunder ett antal bastjänster utan kostnad. En gemensam standard för nummerpresentation införs så att Telias kunder kan se vem som ringer, var i Norden de än befinner sig. Svenska kunder kommer att kunna ringa kortnumret 133 till sitt Mobilsvar över hela Norden och behöver inga koder för att lyssna av meddelanden. Hos Telia är dessa tjänster tillgängliga under dygnets alla timmar.