com hem direktsänder Allsvenskan i fotboll

Ett nytt avtal med ISPR ger com hem rättigheter att direktsända 468 allsvenska fotbollsmatcher under en treårsperiod. Matcherna börjar från och med nästa säsong visas på com hem pay per view där kunderna själva väljer och betalar för de matcher man vill se.
- Digital-TV passar perfekt för fotbollssändningar, eftersom valfriheten blir så mycket större. Vissa tittare vill följa två-tre matcher samtidigt, vissa vill se "sitt" lag och andra vill se matchen mellan de bästa lagen i serien. Genom digitala TV-sändningar kan allas smaker tillgodoses, säger Henrik Enfors, vice vd för com hem. Avtalet, som även omfattar livestreaming-rättigheter för Allsvenskan, är com hems största satsning sedan starten och ligger i linje med företagets ambition att driva den svenska pay per view och streaming on demand marknaden. En marknad som inom de närmaste åren beräknas vara en mångmiljardmarknad bara i Sverige. Avtalet mellan com hem och ISPR betyder att tittarna får tillgång till fler direktsända matcher än någonsin tidigare i Sverige. Com hems pay per view rättigheter omfattar även sublicensiering av matcherna till andra svenska TV-bolag, vilket betyder att sändningarna kan bli tillgängliga även för tittare utanför com hems nät. ISPR är nöjda över det treåriga avtalet. - Avtalet med com hem är bra för oss, för com hem och för svenska folket. När com hem satsar på Allsvensk fotboll gör det TV-distributionen komplett, vi kommer att ha allt från fri-TV till pay per view. Ett bra bevis på att Allsvenskan är ett starkt varumärke, säger Anders Lindh, vd ISPR Nordic. På Svenska Fotbollförbundet talar man om ett digitalt trendbrott. - Den nya tekniken gör fotbollen mer tillgänglig, vilket ökar vår konkurrenskraft mot annan underhållning. Fotboll är den största sporten i Sverige och hushållen har hittills bara fått se en bråkdel av de allsvenska matcherna. Genom det nya avtalet kan vi tillgodose mångas önskan att se fler matcher, säger Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska Fotbollförbundet. com hem ingår i Enterprisegruppen i Telia-koncernen.