Ladda hem vinnarlåten på www.melodifestivalen.tv

Telia har sålt sin nya tjänst för webhosting samt streaming till Titan Cosmos som tagit fram websatsningen för årets upplaga av Melodifestivalen åt Sveriges Television. På www.melodifestivalen.tv kan tittarna följa hela programmet och samtidigt använda flera interaktiva tjänster. Till exempel följa årets Melodifestival direkt på Internet,chatta med artisterna, kolla in exklusiva intervjuer eller ladda ner vinnarlåten som ringsignal till den egna mobilen.
Förutom att följa hela sändningen direkt och ladda ner nya och gamla schlagers till mobilen kan besökarna också tävla i schlagerkunskap via SMS eller skicka vykort via e-post. Kalenderbitarna kan hitta alla fakta om de tävlande artisterna eller dyka ner i nostalgiska minnen över gångna tiders melodifestivaler. Sajten är byggd för att tåla stora mängder besökare utan att drabbas av störningar. Tekniken bygger på två av Telias tjänster för företag med komplexa Internetsajter, Telia Dedicated Webhosting och Telia Streaming Media. Telia Streaming Media gör det möjligt att direktsända både ljud och bild på Internet samtidigt som man har interaktiva tjänster för sidans besökare. Telia Dedicated Webhosting är en helt ny tjänst som innebär att kunden hyr en webdriftmiljö för sin Internetsajt där Telia ansvarar för övervakning, kommunikation och drift.