Skanova levererar bredband via ADSL till Telenordia

Skanova, ett fristående nätgrossistbolag inom teliakoncernen har tecknat ett avtal med Telenordia om leverans av bredbandig internetanslutning över ADSL. Avtalet ger Telenordia möjlighet att erbjuda bredbandstjänster till sina kunder, exempelvis hushåll, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag.
Produkten som Skanova erbjuder heter Skanova Bredband ADSL. Den möjliggör för en operatör eller en service provider att på Skanovas bredbandiga internetanslutning erbjuda sina kunder tjänster som till exempel bredbandig internetsurf, video, spel eller intelligenta tjänster för hemmet. - Det här är en strategiskt viktig affär för oss. Telenordia är, förutom Telia, den första etablerade telekomoperatören på svenska marknaden som tecknar den här typen av avtal, säger Indra Åsander, marknadsdirektör på Skanova. Om Skanova: Skanova, som har Sveriges största tele- och datanät som bas, är ett fristående nätgrossistbolag inom Teliakoncernen. Nätet, tjänsterna och kompetensen står till alla aktörers förfogande. Vår målsättning är att tillfredställa ökande behov av kvalificerade tjänster. Utmaningen är att öka våra kunders konkurrenskraft genom banbrytande och ibland oväntade lösningar. Skanova har 2 500 medarbetare och beräknas omsätta cirka 20 miljarder kronor det första verksamhetsåret.