Tjänster för elektronisk säkerhet i vardagen

Bilhandlare, bilverkstäder och stora vagnparksägare kan nå Vägverkets bilregister via Internet. Telias elektroniska signaturer och ID-kort garanterar säkerheten när 290 bilfirmor nu kan koppla upp sig direkt mot bilregistret.
Skåre Bilhandel med sex personer utanför Karlstad, arbetar med begagnade bilar och en verkstad. Med hjälp av Telias elektroniska ID-kort kan registreringar nu göras direkt i Vägverkets bilregister. Det handlar bl a om registrering av försäljning, inbyte, avställning och sökningar av uppgifter. Systemet togs nyligen i bruk. - Alla typer av registreringar i bilregistret går snabbare och smidigare nu, säger Ann-Britt Stiernstrand, kontorsansvarig på Skåre Bilhandel. Det spar tid både för oss och våra kunder. Bil-Nilsson i Alingsås är en firma där det arbetar 50 personer. De lägger bland annat in information om försäkringar direkt i bilregistret och registrerar inbyten. Bil-Nilsson är också auktoriserade att ta bort tvåor som ett fordon har fått i besiktningen, när felet är åtgärdat. - Systemet är väldigt säkert och stabilt, det krånglar aldrig, säger Marcus Grabil på Bil-Nilsson. Men framför allt är det väldigt lättanvänt, vilket är en stor fördel. Det har kostat Vägverket två miljoner kronor att införa detta system. Telias elektroniska ID för elektronisk identifiering är baserat på PKI, Public Key Infrastructure. Korten innehåller en processor och ett minne där uppgifter om användarens identitet finns lagrade. - Det här är ett bra exempel på hur vi tack vare säkra lösningar för kommunikation över Internet skapar nya enkla rutiner som spar både tid och pengar, säger Christer Urde, affärsansvarig på Telia Electronic Commerce.