Telia eTeleräkning gör det enkelt och säkert för kunderna

Telia lanserar nu tjänsten Telia eTeleräkning för fast telefoni. I stället för den vanliga pappersräkningen kan kunderna nu välja att få räkningen direkt till sin Internetbank. Tjänsten, som öppnar den 17 maj, är den enda som fungerar med båda de betalsystem, eGiro och e-faktura, som Internetbankerna använder.
Telia skickar ut flest räkningar i Sverige. Enbart för fast telefoni rör det sig om cirka 22 miljoner räkningar varje år. eTeleräkningen är utformad på samma sätt som pappersräkningarna varför kunderna lätt känner igen sig. De kunder som i dag har månadsräkningar betalar 20 kronor per månad för detta. Med eTeleräkning blir månadsräkningen kostnadsfri, vilket innebär en besparing på 240 kronor per år. - Telia har över 4,5 miljoner kunder med telefonabonnemang och för oss var det självklart att utveckla en betaltjänst som samtliga våra kunder kan använda. Det här är ett led i vårt arbete att göra det enklare och säkrare för våra kunder, säger Jörgen Grefwe, produktchef på Telia Telecom. Telia eTeleräkning har utvecklats tillsammans med de stora Internetbankerna; SEB, Handelsbanken, Östgöra Enskilda Bank, Skandiabanken, Föreningssparbanken och Nordbanken. - Telias eTeleräkning innebär att Telias kunder kan betala sina räkningar via e-faktura hos FöreningsSparbankens och Nordbankens Internetbanker. Fakturan visas på skärmen och betalningar görs med några klick. OCR-nummer, bank- eller postgironummer samt även belopp och sista betalningsdag är redan ifyllda, påpekar Håkan Nyberg, chef för Banken via Internet hos FöreningsSparbanken. - Att få sin telefonräkning elektroniskt är verkligen praktiskt och upplevs som en utmärkt service från Telia, säger Curt Källströmer vice vd och regionbankschef i Handelsbanken.