EU godkänner Speedy Tomato i Italien

Speedy Tomatos italienska bolag, samägt med Olivetti Tecnost, har godkänts av EU-kommissionen. Beslutet gör det möjligt för Speedy Tomato att fortsätta sin europeiska satsning. Italien är Europas största mobila marknad med mer än 40 miljoner mobilanvändare.
- Vi glädjs åt beslutet. Italien är en nyckelmarknad där vi tillsammans med Olivetti Tecnost blir mycket konkurrenskraftiga, både vad gäller potentiella kunder och själva portalen som nyligen röstades fram som världens bästa, säger Erik Hallberg, vd på Speedy Tomato. EU-kommissionen har undersökt om Olivetti och Telia-ägda Speedy Tomato AB av konkurrensskäl skulle tillåtas bilda gemensamt bolag. Olivetti är ledande på den italienska marknaden, Telia på den svenska. Frågan har behandlats sedan i februari när Olivetti Tecnost och Speedy Tomato lämnade in en konkurrensanmälan till EU-kommissionen. EU-kommissionen beslut slår fast att ett joint venture mellan Olivetti Tecnost och Speedy Tomato AB inte hotar, skapar eller förstärker en dominerande position inom områdena "Internet Advertising Space" eller "The market for Internet portals". Speedy Tomato finns nu i Storbritannien, Danmark, Finland och snart även i Italien. Godkännandet av det italienska bolaget är en viktig pusselbit i Speedy Tomatos europeiska planer. Speedy Tomatos mål är att skapa kundrelationer i länder där Telia inte har eget mobilnät. Målet är att bli en av Europas ledande på mobila tjänster.