Telia inleder bredbandsoffensiv i Skåne

Telia ADSL Bredband har blivit den mest använda lösningen för att snabbt och enkelt få anslutning till internet med bredbandskapacitet. För att möta efterfrågan ökar Telia takten i ombyggnaden av telestationerna. I Skåne innebär det att 300 000 hushåll kan erbjudas bredband under sommarhalvåret. Telia prioriterar nu 25-talet orter i Skåne mot tidigare då man satsade på de fyra största städerna.
Med Telia ADSL Bredband slipper man gräva ned kabel och dra nya kablar i husen. I stället används den vanliga telefonledningen, som gör bredbandsanslutningen till internet både snabb och enkel. Med Telias offensiva utbyggnad i Skåne öppnas nu möjligheten för drygt 300 000 hushåll att få bredband. Exempel på orter där Telia satsar är, förutom de större städerna; Bjuv, Bromölla, Höllviken, Oxie, Ramlösa och Skurup. Detta framkom på ett seminarium om bredband, som Telia e-bolaget arrangerade på Bo01 under tisdagen. Enligt regionchefen i Skåne Torbjörn Winsth, kan leveranstiden variera mellan två veckor och två månader. Samtidigt framhöll han att ju snabbare man beställer desto snabbare får man sin bredbandssanslutning. Karin Moberg, vd på Telia e-bolaget, betonade att man kortat leveranstiderna avsevärt. Nu leverera Telia i genomsnitt 5 000 anslutningar per vecka över hela landet jämfört med 3 000 under första kvartalet i år. T2U och SIFO har på uppdrag av Telia undersökt svenska hushållens bredbandsanvändning. Fyra av fem använder sin anslutning varje dag. Snabb överföring och fast avgift liksom möjligheten att spela spel, ladda hem musik och film samt snabbt och enkelt söka information är det som främst motiverar svenskarna, oavsett ålder, att skaffa bredband. Under seminariet visade Telia sin nya bredbandsportal. Där kan man bland mycket annat beställa hem spel över nätet och skapa "sin egen" portal. Genom ett samarbete mellan Telia och Svenska Fans kunniga lokalreportrar kan man följa Fotbollsallsvenskan på nära håll. Trelleborgs lokalreporter, högskolestuderande Mikael Nilsson, berättade hur han arbetar för att på ett engagerat sätt leverera snabba och aktuella intryck från den senaste matchen. Med Telia ADSL Bredband får kunden en överföringshastighet på 0,5 Mbit/s mot internet. Detta är vad som bedöms vara nödvändig kapacitet med det tjänsteutbud, som finns för familjens behov. Telia kommer att kunna erbjuda en högre överföringshastighet, när utbudet av innehållstjänster ökar.