Telia och Posten lanserar mobil positioneringstjänst

Idag presenterar Telia den nya tjänsten Posten Nära Dig. Tjänsten gör det möjligt att få information om var Postens närmaste serviceställe finns direkt i mobiltelefonen. Telia Mobiles GSM-nät känner av det geografiska läget för mobiltelefonen när en sökning görs och skickar uppgifter om närmaste serviceställe till mobilen.
Det är Team Positionering, ett samarbete mellan Telia Mobile Sverige och Ericsson Sverige, som har slutit ett avtal med Posten om utveckling av mobila positioneringstjänster. - Samarbetet med Posten innebär att vi får tillgång till deras unika kompetens inom transport och logistik. Det i kombination med vårt tekniska kunnande inom mobil kommunikation tror vi kommer att leda till ett flertal intressanta positioneringstjänster, säger Anders Bruse, chef för Telia Mobile Sverige. Samarbetet omfattar kartläggning, utveckling och kommersialisering av gemensamma affärsmöjligheter inom mobil positionering. Så här fungerar Posten Nära Dig: För att använda SMS-tjänsten Posten Nära Dig skickar du ett textmeddelande med ordet Posten till kortnummer 4405. Inom kort får du ett meddelande tillbaka med adress, telefonnummer och öppettider till postkontor och andra postserviceställen i närheten. Du som har en WAP-telefon kan dessutom få en detaljerad karta som visar vägen: Anslut dig först till MyDof portalen. Välj "Tjänster"-"Mobil Position"-"Posten Nära Dig?. För information om tjänsten besök www.teliamobile.se-"Utbud"-"Tjänster"-"Nära Dig". Posten Nära Dig är tillgänglig för alla Telias tre miljoner mobilkunder i Sverige.