Interaktiva sporttjänster under allsvenska tv-matcher

com hems kunder som följer en beställd allsvensk fotbollsmatch kan nu också genom en ny tjänst interaktivt följa andra allsvenska matcher via det digitala nätet. Både tabeller, statistik och information från övriga matcher blir möjliga med tjänsten.
Som digital-tv-kund hos com hem kan man under sändningen av beställd match, följa vad som händer i samtliga pågående allsvenska matcher. Man väljer själv vilken typ av statistik man önskar se och informationen visas i form av olika nyhetsticker eller tabeller. Tjänsten styrs med fjärrkontrollen och visas transparent direkt i bild. De interaktiva tjänsterna levereras i samarbete med Hello Interactive och HEGO. - Vårt mål är att öka antalet interaktiva tjänster i de program vi visar. Därför är det extra roligt att kunna erbjuda alla fotbollsfans skräddarsydd information för att förhöja upplevelsen av allsvensk fotboll hemma i tv-soffan. Efter önskemål finns det nu också möjlighet att se matcher i repris, inkluderat i samma pris, kommenterar Henrik Enfors, vice vd com hem. Nyhetsticker
I Matchticker väljs en match man vill följa. Då presenteras löpande information om vilka som gjort mål, skott på mål, avslut, gula och röda kort, offsides, hörnor etcetera. Väljer man Statistikticker följer man i realtid en uppgift för samtliga pågående matcher. I Megaticker presenteras information om samtliga pågående matcher, till exempel vem sköt mål, skott på mål, avslut, offsides, hörnor, frisparkar och bollinnehav i procent per lag. Tabeller
I de olika tabellerna eller ligorna visas lag eller spelare rangordnade enligt valda statistiska uppgifter. Exempel på tabeller är Allsvensk tabell, Fair-Play-liga (vilket lag spelar mest juste), Banditliga (vilket lag spelar orenast), Skytteliga (antal mål), Avslutsliga (vem skjuter mest) samt Domarliga (antal gula kort). Repriser
Från 1 augusti sänds de allsvenska matcherna i repris, där varje match repriseras cirka en timme efter livesändningen. com hem är en helhetsleverantör av tv-, film-, sport- och musikupplevelser via Internet och digital-tv till 1,3 miljoner svenska hushåll. com hem ab är ett helägt dotterbolag till Telia AB och ingår i affärsområdet Internet Services.