Telia lämnar in UMTS-ansökan i Danmark

Telia lämnar idag in en UMTS-ansökan i Danmark till danska Telestyrelsen (TST). Den danska UMTS-tilldelningen består av ett auktionsförfarande med stängd budgivning där de fyra högstbjudande tilldelas varsin licens. Telia ser med
tillförsikt på den fortsatta tilldelningsprocessen i Danmark.
- Det ligger i linje med vår nordiska strategi att erbjuda våra kunder UMTS-tjänster i alla de nordiska länderna, säger Kenneth Karlberg, vice vd, Telia AB och affärsområdeschef Telia Mobile AB. Vi har nu lämnat in en ansökan med ett affärsmässigt bud. Danska post-och telestyrelsen (TST) väntas fatta beslut om tilldelning av de fyra UMTS-licenserna senast i början på oktober i år. Enligt TST tilldelas de fyra högstbjudande licenser, där det lägsta budet blir den summa som respektive företag sedan betalar för sina licenser. Telia är marknadsledande inom mobil kommunikation och kan som enda operatör erbjuda mobila tjänster i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I slutet på 2001 kommer Telia att ha UMTS-täckning på ett antal orter i Norge. Telia var först i de nordiska länderna med det första UMTS-samtalet i Norge sommaren 2001. I början på 2002 kommer Telia även att ha UMTS-täckning på ett antal orter i Sverige. Telia har även en UMTS-licens i Finland.