Telia startar mobil frågesport med högvinst

Som första operatör i Sverige startar Telia en mobil frågesport, MobileQuiz, där en vinnare varje månad får 75 000 kronor. Alla Telias tre miljoner GSM-kunder kan delta i tävlingen genom att skicka ett SMS-meddelande till kortnummer 6666.
Telia Mobile har tagit fram frågesporten tillsammans med företaget Netgame Factory. MobileQuiz går ut på att tävlanden ska svara rätt på frågor inom ämnesområdena nöje, sport eller finans. Den som vinner den stora månadsfinalen vinner 75 000 kronor. - Fler och fler använder mobilen till mer än att bara tala i, SMS-trafiken har till exempel ökat med nästan 200 procent under första halvåret i år jämfört med förra året. Detta, i kombination med att efterfrågan på underhållningstjänster i mobilen ökar, har lett fram till satsningen på MobileQuiz, säger Anders Bruse, chef för Telia Mobile Sverige. Så här tävlar man i MobileQuiz: · Skicka ett SMS som innehåller bokstaven Q till 6666. · Ett svar skickas där tävlanden uppmanas välja en ämneskategori, nöje, sport eller finans. · Svara exempelvis S för Sport och skicka till 6666. · Därefter kommer frågan, exempelvis "Vad blir slutresultatet mellan AIK-DIF på söndag?". · Den tävlande svarar med ett nytt SMS, exempelvis "3-2". · Tillbaka kommer ett SMS som bekräftar deltagandet i tävlingen. Bland de som svarat rätt på frågan dras tio personer per frågekategori, slumpvis ut till veckofinalen. Finalfrågan i veckotävlingen är en kunskapsfråga och är inte knuten till något särskilt ämnesområde. Veckofinalsvinnaren, i respektive kategori, får ett presentkort värt 500 kronor att använda i en Teliabutik samt en plats i månadsfinalen. I månadsfinalen ska finalisterna svara på två frågor. Den som snabbast svarar rätt på båda frågorna vinner förstapriset, 75 000 kronor.