Telia och Proffice öppnar kundväxelcenter i Sandviken

Telia och Proffice bygger tillsammans upp ett bemannat växelcenter i Sandviken. Den första kunden är Landstinget Gävleborg. Landstingets telefonister erbjuds arbete i det nya växelcentret och i takt med att verksamheten växer kommer fler arbetstillfällen att skapas. Avtalet är sjuårigt.
Landstinget har i dag telefonister i Sandviken, Hudiksvall och Söderhamn - med sammanlagt ett 20-tal anställda. I april 2002 kommer växelcentret att vara igång i Sandviken. Telia svarar för den tekniska lösningen och för den framtida utvecklingen. Proffice, som är underleverantör till Telia, ansvarar för bemanning, drift och kvalitet. Växelcentret gör det möjligt för företag, landsting och kommuner att ta emot fler samtal samtidigt och därigenom förbättra servicen till medborgare och kunder. Verksamheten har en potential på 200 arbetsplatser vilket motsvarar 250 till 300 anställda på tre års sikt. Affären innebär att Telia har totalt ansvar för kundernas telefoni vad gäller telefonister, tekniker, hårdvara, mjukvara, support, administration och kvalitetsmätningar.