Telia storsatsar på ADSL bredband i nordvästra Skåne

Nu har snart ytterligare 17 500 nordvästskånska familjer chansen att kunna spela och surfa på nätet eller arbeta hemifrån med hög överföringshastighet till fast pris. Boende i Båstad, Klippan, Påarp, Åstorp och Ängelholm har möjlighet att beställa.
- Efterfrågan på bredband i nordvästra Skåne är stor. Jag får ofta brev och telefonsamtal från kunder som undrar när bredbandet kommer till dom. Därför är det kul att kunna visa att utbyggnaden sker i en rasande takt, säger Torbjörn Winsth. Med Telia ADSL bredband får kunden i dagsläget en överföringshastighet på ca 0,5 Mbit/s mot internet utan att man behöver gräva en meter eftersom man utnyttjar det vanliga telenätet. Men förutom hastigheten är det den obegränsade tillgången till nätet och det fasta priset och möjligheten att prata i telefon och surfa samtidigt i hushållet som lockar många att skaffa bredband. - Det har ju varit ett mycket vanligt familjescenario att de yngre familjemedlemmarna sitter och spelar spel, chattar och surfar runt på nätet medan den äldre delen av familjen står och bankar på dörren och kräver utloggning därför att samtal väntar, eller för att interneträkningen helt enkelt blir för stor. Den tiden är nästan förbi nu när bredband nått ut till så många, berättar Torbjörn Winsth regionchef för Telia e-bolaget i Skåne. De som bor maximalt 4,5 kilometer ledningsvägen från sin ADSL-utbyggda telefonstation har nu möjlighet att beställa bredband. Först måste kundtjänsten göra en teknisk undersökning och undersöker att plats finns för fler kunder i stationen. När det är klart ska uppkopplingen bara ta några dagar. Information kommer att skickas ut till berörda hushåll.