Telias kunder röstar lokalpatriotiskt

Telias 0718-nummer har hjälpt Svenska folket att ringa och utse Tidernas Landslag. Fotbollslandslaget -94 vann, men resultaten skiftade länsvis. Tre Kronor var populärt i norr och handbollslandslaget i söder. Det framkommer av den efterbearbetade samtalsstatistik från omröstningen som Telia nu redovisar.
- Vi har granskat statistiken från omröstningen vid idrottsgalan i Globen och konstaterat att lokalpatriotismen har en viss betydelse i hur svenska folket röstar. I Västernorrland röstade en majoritet på ishockeylandslaget från OS, något de var ensamma om i Sverige, säger Stewe Wahlström, ansvarig för 0718-tjänsten på Telia Communications. Stockholmarna gillar curling Värt att notera från omröstningen är också att handbollslandslaget - 90 fick procentuellt flest röster i Skåne, 17%, medan fotbollslandslaget var som mest uppskattat i Jönköping där de fick 45 % av rösterna. Bandylandslaget fick en något högre andel röster i Värmland och Västmanland jämfört med riksgenomsnittet. Curlinglandslaget hamnade på jumboplats i samtliga län utom i Stockholm där de något överraskande hamnade på en sjundeplats i omröstningen. Telefonomröstningar är något som engagerar svenska folket och Telia hanterar 100 miljoner samtal per år genom sin talsvarsplattform som är den mest avancerade i världen. Med hjälp av 0718-tjänsten har Sveriges tv-producenter skapat den mest interaktiva tv-marknaden i världen. Varje vecka pågår det drygt 50 olika typer av aktiviteter där man kan ringa in till radio eller tv-program för att prata, debattera, rösta, skänka pengar eller spela på lotteri. - Med vår talsvarsplattform är det snarare fantasin än tekniken som sätter gränserna för vilka typer av interaktiva telefonlösningar som är möjliga att genomföra, säger Stewe Wahlström, Telia Communications.