com hem ökar tryggheten i Botkyrka med elektroniska lås

600 lägenheter i Botkyrkabyggens fastigheter i västra Stockholm styrs sedan i somras med elektroniska låssystem via kabel-tv-nätet från com hem. Det har ökat säkerheten i området och de boende upplever en betydligt högre trygghet med de elektroniska systemen. För fastighetsföretaget Botkyrkabyggen innebär installationen kraftiga besparingar i och med att vandalismen i hyreshusen minskats till rekordlåga nivåer.
com hems kabeltv-nät, som de boende använder när de tittar på tv eller surfar på internet, utnyttjas även av fastighetsägare för administration av interaktiva tjänster. Botkyrkabyggen har under det senaste halvåret använt nätet i flera fastigheter för att administrera elektroniska låssystem och bokning av tvättstugor. - Trygghet, säkerhet och ekonomiska fördelar har av naturliga skäl visat sig vara viktigare än de tidigare visionerna kring smarta hem som lanserades när bredband låg i sin linda. Vi märker framförallt intresse kring interaktiva tjänster som värmereglering, elektroniska lås och praktiska lösningar som bokningssystem för tvättstugor, säger Victor Andersson, produktchef på com hem. Varje hushåll tilldelas fyra elektroniska nycklar, som identifierar lägenhetsnumret när de används för att öppna dörrar eller portar. Borttappade nycklar kan enkelt inaktiveras centralt av husvärden. - Tidigare var det ofta många obehöriga som vistades i trapphusen. Men det problemet har nästan helt försvunnit nu och alla hyresgäster som jag talat med upplever en betydligt högre trygghet i sitt boende, säger Maud Ginsby, hyresgäst och kassör, hyresgästföreningen Fyrtornet i Botkyrka. - Vi har lyckats minimera vandalismen och de medföljande onödiga kostnaderna. Dessutom är det en långsiktig investering, eftersom tryggare hyresgäster även innebär trognare hyresgäster, säger Halina Andersson, ansvarig för trygghets- och säkerhetsfrågor på Botkyrkabyggen. com hem erbjuder tv-underhållning, bredbandsaccess och interaktiva fastighetstjänster. Med 1,4 miljoner anslutna hushåll och marknadens största utbud av tv-kanaler är com hem Sveriges ledande tv-distributör.