com hem-statistik visar att Allsvenskan lockar allt fler

Färsk statistik från com hem visar att ökat tv-tittande via pay-per-view och publiksiffror på arenorna går hand i hand. Antal tv-tittare och besökare på arenorna har ökat med cirka 20 % för årets allsvenska omgång.
Den positiva trenden med ett allt större publikintresse för Allsvenskan i fotboll fortsätter. Jämfört med 2001 har snittpubliken på arenorna i år ökat med cirka 20 procent, lika mycket har tittarantalet för sändningarna med com hem pay-per-view ökat. Över 10 000 åskådare per match har bevittnat årets Allsvenska, vilket är det högsta genomsnittet på arenorna på många år. Det finns ett antal olika faktorer som bidragit till det ökade intresset för svensk fotboll och Allsvenskan. Bland annat framgångar internationellt för såväl landslag som klubblag, en jämn serie, härlig inramning på matcherna av föreningarnas supporters samt inte minst en massiv tv-bevakning. - Fotboll är Sveriges största publiksport idag och vi har sett en mycket positiv publikutveckling de senaste åren. Folk vill helt enkelt se mer fotboll, både på plats och på tv. Som jag ser det så har den nya tv-tekniken breddat utbudet och gjort det lättare för den enskilda supportern att känna igen spelarna samt följa just sitt favoritlag. Självklart hjälper det till att öka det allmänna intresset och publiktillströmningen till arenorna, säger Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska Fotbollförbundet. - Det här visar att vi hade rätt i vår satsning att göra populära sporter tillgängliga på tv. Fansen uppskattar att själva kunna välja vilka matcher man vill se, säger Per Nilsson, vd com hem. Bilaga: Jmf-tabell publik, tabelläge, försäljning Allsvenskan 2002 com hem är Sveriges ledande kabel-tv-bolag med 1,4 miljoner anslutna hushåll. com hem erbjuder konsumenter och fastighetsägare access och underhållning via kabel-tv och bredband.