Halebop lanserar mobila nätverksspel

Halebop, Sveriges största mobila portal, är först i Sverige med att lansera mobila nätverksspel som kan användas i en Java-telefon eller på datorn. Det har talats mycket om Java i mobilen, men hittills har inga verkliga exempel demonstrerats. Nu lanserar Halebop spel där du spelar mot andra - de kan befinna sig var som helst, framför datorn eller med en Java-telefon på bussen.
Halebop erbjuder nu sina medlemmar möjligheten att testa Java-spel på www.halebop.se. Den som vill kan utmana en kompis i exempelvis Sänka skepp, Backgammon eller Reversi. Spelen laddas antingen ner i en Java-telefon eller spelas via Halebops Java-emulator på webben. - Vi vill, istället för att bara prata om vad mobilt Internet kommer att innebära i framtiden, visa våra medlemmar vilka möjligheter som öppnar sig med den nya tekniken, säger Kent Jonsson, chef på Halebop. Kommunikation och interaktion är det som idag driver utvecklingen inom mobilt Internet framåt. Med Java applikationer kommer användaren att kunna anpassa telefonen till sina egna behov. Användaren blir inte längre bunden till telefonleverantörens begränsade utbud, utan kommer att kunna ladda ner program som passar den egna situationen. Självklara exempel är spel och program för e-post men också andra program, som tidigare varit förbundna med handdatorer (s k PDA), kommer att bli vanliga. Logga in på www.halebop.se och testa Java-spelen! Spelen och tillhörande plattform har utvecklats av Gnistra AB, www.gnistra.se. Gnistra är ett företag som utvecklar programvara med fokus på mobila system.