Telia tecknar avtal med Manpower och Tradimus

Telia har i dag tecknat avtal med Manpower Sverige AB och Tradimus AB om övertagande av nio kundtjänstenheter från Telia. Totalt finns därmed en lösning för 13 av de 18 kundtjänster som Telia kommer att avveckla.
Manpower och Tradimus ska ta över verksamheten och driften av nio av de 18 kundtjänstenheter som Telia beslutat avveckla. Totalt erbjuds cirka 285 av 560 medarbetare anställning hos de nya arbetsgivarna. Det var i oktober som Telia beslutade att minska antalet kundtjänster med 18 orter under 2002 och att koncentrera verksamheten till 13 orter. Den 1 mars tar Manpower och Tradimus över verksamheten och driften av de nio kundtjänstenheterna samt erbjuder medarbetarna anställning inom respektive företag. Manpower tar över enheterna i Borlänge, Falun, Halmstad, Kristianstad och Skövde. Tradimus tar över enheterna i Uppsala, Växjö, Örebro och Östersund. Under 2002 kommer Telia därefter att köpa kundtjänstuppdrag av Manpower och Tradimus som för närvarande utförs på enheterna. Dessa uppdrag kommer att fasas ut successivt under drygt ett år. Medarbetarna får därefter nya arbetsuppgifter inom ramen för Manpowers och Tradimus verksamheter. - Genom de här avtalen kan vi erbjuda omkring hälften av våra medarbetare en ny anställning, vilket känns mycket tillfredsställande, säger Henrik Anners, chef för Telia Kundtjänst. Av de 18 avvecklingsorterna ligger fyra orter (Eskilstuna, Linköping, Lund och Nyköping) inom pendlingsavstånd till kvarvarande kundtjänstorter. För Borås, Karlskrona och Umeå har ingen lösning ännu kunnat hittas. I Skellefteå och Visby pågår förhandlingar och en lösning väntas inom kort.