Telia erbjuder mobil Internetaccess på utlandsresan

Telia erbjuder sina företagskunder uppkoppling till Internet vid utlandsresor genom den nya tjänsten Telia RoamConnect. Uppkopplingen sker via mobilnätet. Istället för att ringa en modempool i Sverige ansluts man direkt till Internet via en lokal port för varje land. Kunden betalar ingen abonnemangsavgift utan endast lokal mobiltaxa för den tid man surfar.
- Det här är ett sätt att göra Internet mer tillgängligt för våra företagskunder som reser mycket, säger Fredrik Rudberg, vd på Telia Internet Partner. Med de lokala modempoolerna får kunden både högre kvalitet i Internetaccessen och minskade trafikkostnader för tiden man är uppkopplad. Själva abonnemanget är gratis. Telia RoamConnect fungerar i Belgien, England, Frankrike, Norge, Portugal, Schweiz och Tyskland. Nya länder ansluts efter hand. Tjänsten kan användas med telefoner som har webb- eller WAP-funktioner, handdatorer eller bärbara datorer med möjlighet att ansluta sig till mobiltelefonnätet. Inställningarna som behövs för att tjänsten ska kunna användas utomlands laddas ned från Telias webbsida. I webb- och WAP-telefoner skapas en extra profil och för dem som använder bärbar dator läggs en extra fjärranslutning upp. Tjänsten är ett komplement till Telias övriga tjänster för Internetaccesser och erbjuds i samarbete med det svenska företaget RoamInfo.