Telia gör nytt bredbands-race i södra Skåne

Telia ger nu ytterligare 33 000 sydskånska hushåll chansen att kunna spela och surfa på nätet eller arbeta hemifrån med hög överföringshastighet till fast pris. Elva nya orter kopplas upp i dagarna
- Skåne befinner sig i ett utvecklingsskede och suget efter bredbandsuppkoppling är stort. Då känns det härligt att kunna koppla upp så många på en gång, berättar Torbjörn Winsth, regionchef för Telia i Skåne. Nyutbyggda orter är: Dalby, Kävlinge, Simrishamn, Veberöd, Hörby, Löddeköpinge,Södra Sandby, Åkarp, Höör, Sjöbo, Tomelilla Med Telia ADSL bredband får kunden i dagsläget en överföringshastighet på ca 0,5 Mbit/s mot Internet utan att man behöva gräva en meter eftersom man utnyttjar det vanliga telenätet. Men förutom hastigheten är det det fasta priset och möjligheten att prata i telefon och surfa samtidigt i hushållet som lockar många att skaffa bredband. - Det har ju varit ett mycket vanligt familjescenario att de yngre familjemedlemmarna sitter och spelar spel, chattar och surfar runt på nätet medan den äldre delen av familjen står och bankar på dörren och kräver utloggning därför att samtal väntar, eller för att räkningen blir för stor. Den tiden är förbi nu när bredband nått ut till så många, berättar Torbjörn Winsth regionchef för Telia e-bolaget i Skåne. De som bor maximalt 4,5 kilometer ledningsvägen från sin ADSL-utbyggda telefonstation har nu möjlighet att beställa bredband. Först måste kundtjänsten göra en teknisk undersökning och undersöker att plats finns för fler kunder i stationen. När det är klart ska uppkopplingen bara ta några dagar. Information kommer att skickas ut till berörda hushåll.