Telia ger tolv nya orter i Jönköpings län ADSL

Telia ger snart drygt 24 000 nya hushåll i Jönköpings län chansen att kunna spela och surfa på nätet eller arbeta hemifrån med hög överföringshastighet till fast pris. Det innebär tillsammans med tidigare satsningar att drygt 75 % av hushållen i länet har möjlighet att beställa ADSL.
Med Telia ADSL bredband får kunden i dagsläget en överföringshastighet på ca 0,5 Mbit/s mot internet utan att man behöver gräva en meter eftersom man utnyttjar det vanliga telenätet. Men förutom hastigheten är det den obegränsade tillgången till nätet och det fasta priset och möjligheten att prata i telefon och surfa samtidigt i hushållet som lockar många att skaffa bredband. Nya orter som får ADSL är:Anderstorp, Forserum, Hillerstorp, Tranås, Aneby, Gislaved, Skillingaryd, Vaggeryd, Eksjö, Gnosjö, Sävsjö, Vetlanda -Det har ju varit ett mycket vanligt familjescenario att de yngre familjemedlemmarna sitter och spelar spel, chattar och surfar runt på nätet medan den äldre delen av familjen står och bankar på dörren och kräver utloggning därför att samtal väntar, eller för att interneträkningen helt enkelt blir för stor. Den tiden är nästan förbi nu när bredband nått ut till så många, säger Åke Nilsson, regionchef för Telia i Småland. De som bor maximalt 4,5 kilometer ledningsvägen från sin ADSL-utbyggda telefonstation har nu möjlighet att beställa bredband. Först måste kundtjänsten göra en teknisk undersökning och undersöker att plats finns för fler kunder i stationen. När det är klart ska uppkopplingen bara ta några dagar. Berörda hushåll kommer att informeras ytterligare.