Telia testar "patientsurf" på sjukhus i Skövde

Telia har i samarbete med Västra Götalandsregionen, inlett ett test med så kallad patientsurf. Principen är den samma som vid patienttelefoni - patienten hyr en dator med bredbandsuppkoppling under sin sjukhusvistelse.
Det är på Kärnsjukhuset i Skövde som testet nu ska genomföras och pågå fram till årsskiftet. - Kärnsjukhuset var ett av de första sjukhusen i Sverige som visade intresse för att prova den här vidareutvecklingen av patienttelefoni, säger Christer Karlsson, projektledare på Telia Partner. Telia har redan nu startat upp tre terminaler på två Rehab-avdelningar. Ytterligare fyra terminaler driftsätts inom kort.Testet förser användarna med en öppen lösning. Det innebär tillgång till en PC med Office-program, webbläsare och diverse "fria" spel och programvaror. En viss kontroll över Internetsidor kommer att ske i serverklienten. Även diskett- och CD/DVD-inmatning blir tillgänglig för den som har egna CD-skivor med sig till sjukhuset. - Datorn är anpassad för ändamålet. Dessutom har ett speciellt anpassat vagn-datorbord tagits fram för provet, konstruerad på ett sådant sätt att patienten inte behöver stiga upp ur sängen för att använda datorn, berättar Christer Karlsson. Totalt satsar Telia 200 000 kronor på projektet. Efter testet tar Telia ställning till om tjänsten ska massproduceras för patienter på svenska sjukhus. Det är för tidigt att säga vad en eventuell kommersiell tjänst kan komma att kosta patienten. Under testet betalar patienten 25 kronor per påbörjat dygn för datorhyra och uppkoppling. Betalningsrutinerna blir de samma som vid patienttelefoni, det vill säga via teleräkning eller separat faktura efter avslutad sjukhusvistelse.