Telia nyckelleverantör av kapacitet till EU´s forskningsnät GÈANT

Lansering av världens mest kraftfulla forskningsnät.Tack vare Telia International Carrier är nu GÈANT-nätet i full drift och kommer att ge EU ett försprång före USA vad gäller kapacitet i forskningsnäten. GÉANT-projektet har delfinansierats av EU-kommissionen och länkar samman Europas universitet.
Telia International Carrier har försett GÈANT med en nätkapacitet med en hastighet av 34 Mbps till 10 Gbps. Förbindelsen från Skandinavien till UK och Tyskland är en 10 Gb våglängd (DWDM), till Polen och Tjeckien är det en våglängd på 2,5 Gb (DWDM) och Baltikum till Stockholm går via SDH. - Vi är väldigt stolta över att vara en viktig del av uppbyggnaden av ett de mest sofistikerade IP-nät vi någonsin har byggt i Europa, säger Erik Heilborn, VD Telia International Carrier. Jag tror att vi fick detta prestigefulla uppdrag tack vare vår finansiella styrka, teknisk expertis samt vårt starka engagemang till hög servicegrad. GÉANT är det mest avancerade forskningsnätet i sitt slag. Det sträcker sig över 3,000 forsknings-och utbildningsinstitutioner i över 30 länder och levererar marknadens högsta kapacitetet. GÉANT är ett konsortium av 27 europeiska nationella forsknings och utbildningsnät med DANTE som den sammanbindande partnern. Målet var att förbättra den tidigare generationens paneuropeiska forskningsnät, TEN-155 genom att skapa ett stamnät med Gigabit-hastighet. - Vi ställer krav på våra leverantörer, både tekniskt men även finansiellt och vi är väldigt nöjda med Telia International Carriers bidrag till GÈANT-nätet, säger Dai Davies, General Manager på DANTE. Om Telia International Carrier
Telias helägda dotterbolag Telia International Carrier erbjuder tjänster inom IP, kapacitet, telefoni, samlokaliseringsstationer och infrastruktur till det snabbt växande kundsegmentet för internationella grossistaffärer. Företaget är idag en av Europas ledande carriers för transatlantisk IP-trafik till USA. Telias multifibernät Vikingnätet erbjuder högkapacitetsförbindelser och konnektivitet världen runt. Nätet är en stor satsning där Telia International Carrier täcker Skandinavien, Europa och USA. Nätet täcker cirka 40 000 förbindelsekilometer genom hela Europa och USA, med 50 städer och 120 platser för kunden att ansluta sig.