Telia säljer IP- och Voicekapacitet till Albacom

Telia International Carrier (Telia IC) har fått ett viktigt genombrott på den italienska marknaden och säljer nu internationell IP- och Voicekapacitet till Italiens näst största telekomoperatör Albacom, som bland annat ägs av British Telecom.
- Vi är mycket nöjda eftersom det här är ett viktigt steg i vår affärsrelation med ett av Europas intressantaste telekomföretag, säger Erik Heilborn, VD Telia International Carrier. Det här är också ett stort genombrott för Telia i Italien, eftersom vi vann kontraktet i hård tävlan med våra konkurrenter. Med hjälp av Telia ICs tjänst Telia IP Transit Service får nu Albacoms kunder högkvalitativ, garanterad 155Mbps internetkonnektivitet. - Telia hjälper oss att erbjuda våra kunder den bästa kvaliteten på IP- och internationella Voicetjänster, säger en nöjd Marco Marchioni Wholesale Commercial Director på Albacom. Telia IC, som är en relativt ny spelare i Sydeuropa, har en stor fördel på den italienska marknaden tack vare Telias stabila historia och mångåriga erfarenhet. - Vi valde Telia eftersom det är tryggt att veta att vi har en pålitlig leverantör, en trygghet som vi också vill erbjuda våra kunder, säger Marco Marchioni. Vår goda affärsrelation med Telia utgör en bra grund för ett. långvarigt samarbete. Om Telia International Carrier Telias helägda dotterbolag Telia International Carrier erbjuder tjänster inom IP, kapacitet, telefoni, samlokaliseringsstationer och infrastruktur till det snabbt växande kundsegmentet för internationella grossistaffärer. Företaget är idag en av Europas ledande carriers för transatlantisk IP-trafik till USA. Telias multifibernät Vikingnätet erbjuder högkapacitetsförbindelser och konnektivitet världen runt. Nätet är en stor satsning där Telia International Carrier täcker Skandinavien, Europa och USA. Nätet täcker cirka 40 000 förbindelsekilometer genom hela Europa och USA, med 50 städer och 120 platser för kunden att ansluta sig.